BackBackMenuClosePlusPlusSearchUluleUluleUluleChatFacebookInstagramLinkedInTwitterYouTubefacebooktwitter

10 tips voor sociale media tijdens een crowdfunding campagne!

  • Serial Ululer
  • New Ululer

Een crowdfunding campagne lanceren is een echte uitdaging.

Berichten posten, delen, uitwisselen, verspreiden: het parcour is intens! Om je doelbedrag te bereiken (en liefst te overschrijden), moet je je sociale media verzorgen want zij zijn de etalage van je project.

Tijd dus om de goede raad van het Ulule-team te lezen en de handen uit de mouwen te steken!

 


    1.  Onderschat de kracht van sociale media niet

Vandaag de dag ben je als bedrijf, start-up, artiest, band, … vrijwel verplicht om actief te zijn op sociale media. We hebben allemaal dezelfde reflex: wanneer we informatie willen over een bedrijf of persoon, zoeken we dit vaak via Facebook.

Sociale media hebben crowdfunding mee gemaakt tot wat het nu is. Het is meer dan een hulpmiddel, het is van essentieel belang om de derde cirkel, die van het grote publiek, te bereiken.

 

     2.  Overschat de kracht van sociale media niet

Maar we moeten ook niet overdrijven: een tweet of Facebookbericht zal geen gigantisch effect hebben op je campagne. Hou je niet bezig met het constant taggen en retweeten van bekende personen. Het geeft je een onprofessionele uitstraling en het zal weinig (lees: geen) effect hebben op je crowdfunding campagne. Sociale media zijn niet iets magisch, integendeel, een efficiënte campagne voeren op sociale media is hard werken!

 

     3.  Vertel je verhaal

Achter jouw project zit eerst en vooral een verhaal. Tijdens je crowdfunding campagne moet je dit verhaal zeker ook vertellen via sociale media. Beschrijf goed wie je bent, wat jouw project is, wat het speciaal maakt, wat je inspireerde om het op te starten,... Deze elementen heb je echt nodig wanneer je je project deelt op sociale media. Wil je het grote publiek bereiken en motiveren om een bijdrage te maken? Dan moeten ze zich kunnen identificeren met jouw verhaal zodat ze er deel van willen uitmaken.

Een voorbeeld van een tweet van Happs tijdens hun Ulule campagne Karaton:


 

     4.  Kies het juiste moment uit om te posten    

Bedenk wie je netwerk is en waar ze zich mee bezighouden en probeer uit te zoeken welk moment van de dag het meest effectief zal zijn om te communiceren. Let ook op voor de frequentie van je berichten: een goed evenwicht is belangrijk want als je te vaak berichten verstuurt, zal je publiek afhaken door de overload aan berichten. Die frequentie verschilt wel van sociaal medium tot sociaal medium. Op Facebook publiceer je best 1-2 berichten per dag, maar op Twitter mag je veel vaker posten. Hoe dan ook, timing is key!

 

     5.  Laat sociale media links liggen bij de start van je crowdfunding campagne.

Een crowdfunding campagne is al een hele uitdaging op zich. Maak deze dus niet nog meer ingewikkeld! De sociale media moeten dienen ter ondersteuning van je communicatie tijdens je campagne. Daarom is het belangrijk dat je sociale media pas inschakelt wanneer je crowdfunding campagne reeds 30% van zijn doelbedrag heeft bereikt. Je sociale media moeten ook reeds een gevestigde waarde zijn voor je community, voor de start van je campagne. Aan een recent opgerichte Facebookpagina of Twitteraccount zal je niet veel hebben tijdens je campagne.

 

     6.  Reageer altijd op en communiceer met je gebruikers.

Het is essentieel om een sterke band te hebben met je community. Reageer dus steeds op vragen of opmerkingen, zelfs (en vooral!) wanneer deze negatief zijn!

Voorbeeld van opmerkingen op een bericht van Facebook van het project Little Black Bike

 

     7.  Varieer met de inhoud van je berichten

Post niet enkel berichten over je crowdfunding campagne. Dit zal de mensen niet motiveren. Gebruik sociale media waarvoor ze bedoeld zijn: om ideeën, kennis, anekdotes en meningen te delen. Het hoeft niet altijd te gaan over “meer dan x dagen voor het einde van de campagne”, maar varieer in je berichten door verschillende thema’s aan te halen.

 

     8.  Vermeld steeds de link naar je crowdfunding pagina

Voeg altijd de link naar je projectpagina toe aan je berichten! De aandacht die een persoon voor een bericht op sociale media heeft, is erg beperkt. Wil je je potentiële funder niet verliezen? Maak het hem dan zo gemakkelijk mogelijk! Je potentiële funder zal zelf je campagne niet gaan opzoeken, hij zal je projectpagina enkel bezoeken als hij er rechtstreeks naar verwezen wordt.

 

     9.  Bedel niet en blijf positief

Vermijd formuleringen zoals ‘help ons’, ‘steun ons’, enz. Probeer positief te blijven in je communicatie en laat het publiek weten wat er interessant is aan je project. Als je bijvoorbeeld stripauteur bent, deel dan zeker je tekeningen, stel personages voor, bedank je funders, leer hen het verhaal kennen, ... Het idee is om mensen warm te maken voor je project en niet om je financiële nood te benadrukken.

Facebook voorbeeld van Poolhert Productions:

     10.  Gebruik inhoudelijk en visueel materiaal

Gebruik tools zoals Canva om visuals voor je berichten te creëren. Of het nu op Facebook of Twitter is, een post met afbeelding is altijd veel aantrekkelijker. Let op dat je gebruik maakt van goede, kwalitatieve foto’s. Het visuele aspect is erg belangrijk voor sociale media gebruikers, vergeet dit niet!

Je kan ook een blogbericht publiceren over je nieuwtjes, je verhaal, je ervaringen, de making-off, enz. Deel deze artikelen zeker ook op je sociale media kanalen: zo kun je nog meer variëren met de inhoud van je berichten!

En omdat sociale media zo belangrijk zijn krijg je nog een extra tip:

 

     11.  Amuseer je!

Communiceren over je crowdfunding campagne op sociale media mag geen last zijn. Ontdek de plezieren van Twitter, Facebook en/of Instagram en volg accounts die je leuk vindt, die je interesseren, die je laten lachen, enz. Je zal plezier beleven aan het bekijken van de berichten van al die verschillende accounts en je zal veel meer zin hebben om mee te doen. Sociale media zijn tools die je project dichter bij je community kunnen brengen en waardoor je rechtstreeks met hen kan communiceren. Veel succes!


Aarzel niet om het advies van onze good idea managers te vragen en de FAQ vol goede tips te raadplegen!

Be the first to reply

    Statistics

    • 1

      Post

    • 1

      Member

    • 201

      Views