BackBackMenuClosePlusPlusSearchUluleUluleUluleChatFacebookInstagramLinkedInTwitterYouTubefacebooktwitter

Crowdfunding: 5 gouden regels tot succes

  • Serial Ululer

Door te werken met projecteigenaars leren we een heleboel dingen. Zonder te willen overdrijven, moet ik zeggen dat men kan leren van elk project: van diegenen die er boven alle verwachtingen in slagen, diegenen die slagen op het laatste moment en, helaas, leren we nog meer uit de mislukte projecten.

Dus heb ik hier voor jou 5 gouden regels die jouw succes kunnen verzekeren ... Misschien niet volledig zonder falen (maar wie kan zoiets garanderen?), maar in ieder geval zullen de regels je campagne zo vlot mogelijk laten verlopen.

1 ) Je project is je etalage

Maak je pagina op met zorg ! Het is de etalage van jouw idee. Het vertrouwen van je bezoekers wordt niet zomaar magisch verkregen: vertel jouw idee als een verhaal, probeer je lezers te boeien, leg uit waarom je project zo geweldig, zo grappig, zo origineel is. Vermijd pathos; je bent er om je idee te laten schitteren, niet om mensen te deprimeren. En vergeet niet het belangrijkste: wees voorzichtig met je spelling !

Maak gebruik van een grote en mooie hoofdafbeelding die direct van toepassing is op je project. Deze hoofdafbeelding zal ook verschijnen in alle overzichten op de site, dus kies ze met zorg. Vermijd wazige, sombere of betekenisloze beelden. Doe je best om in je beschrijving grote blokken tekst, herhaling en onjuistheden te vermijden. Wees voorzichtig met de pagina-indeling, en voeg zeker veel foto's toe (iedereen houdt van foto's !).

Neem de tijd om een video te maken. Het is de beste manier om je project uit te leggen en om tegelijkertijd mensen te overtuigen. Het is niet nodig om iets uiterst ingewikkeld te maken, hou het simpel maar effectief. Bedenk een ideetje, film jezelf; wees direct en goedlachs. Net als bij je foto's, vermijd webcams of video's die meer verwarren dan dat ze uitleg geven.

Een goed gepresenteerd project is veel gemakkelijker te promoten, dus wees streng voor jezelf. Kortom, help je funders jou te helpen!

2 ) Je campagne vraagt jouw aandacht en zorg

Zodra je project online is, laat het dan niet in de steek! Het zou hetzelfde zijn als het planten van een zaadje en het dan nooit water te geven. Weinig kans dat het op zichzelf zal bloeien.

De projecten op Ulule slagen altijd dankzij de projecteigenaars zelf, door de aandacht die ze geven aan hun ideeën en door de creatieve beloningen die zij in ruil bieden. Je financiering zal voornamelijk afkomstig zijn van jouw netwerk van vrienden, familie en jouw community, zoals uitgelegd in de 3 Crowdfunding Cirkels .

Zonder jouw motivatie, e-mails, berichten op sociale netwerksites, het posten van nieuwsberichten op je project (ze worden naar al jouw funders gestuurd, hou dit in het achterhoofd ! ), in principe, zonder het verzorgen van je project, kan je niet hopen dat je vrienden en familie geraakt zijn door je project en overtuigd genoeg zijn om een dynamiek te lanceren die tot het succes van je project zal leiden. Het is een van de eerste dingen die de bezoekers zien op jouw pagina: als je actief bent en echt je hart en ziel in de promotie van jouw project stort, zullen ook zij er vertrouwen in hebben.

En ik bedoel niet dat je de hele dag moet werken aan je project. Slechts een half uur per dag om te reageren op opmerkingen, erover te praten op Facebook en Twitter, van tijd tot tijd nieuwsberichten te laten circuleren en elke week e-mails te versturen naar jouw dichtstbijzijnde netwerken ... de beste manier om jouw idee te zien bloeien!

3 ) Communiceer te veel: het is nooit te veel

Mensen denken blijkbaar dat praten over hun project ingewikkeld is. We zouden ons zorgen maken dat onze vrienden het zullen opvatten als reclame, spam of een poging om te kunnen grabbelen in hun portemonnee. Zo is het niet. Jouw contacten en vrienden zullen heel anders reageren dan wanneer je een advertentie zou doorgeven: het gaat over jouw project, gemaakt met jouw bloed, zweet en tranen. Hiervan zijn ze zich goed bewust, en ze weten ook heel goed dat het een persoonlijk project is waarvoor je hen uitnodigt om aan deel te nemen. En hoe meer ze zien dat je het promoot, hoe groter de kans dat ze het zullen waarderen en je project zullen delen in hun eigen omgeving... als ze je leuk genoeg vinden. ;)

Door regelmatig nieuwsberichten en informatie uit te brengen over de vooruitgang van je project, zal je uiteindelijk zelfs de meest sceptische van je vrienden kunnen overtuigen.

4 ) Het is nooit gedaan ... totdat het gedaan is

Een crowdfunding campagne is vooral een countdown: een bedrag bereiken vóór de deadline.

Wat de bezoekers en funders betreft, ze zullen niet altijd met dit element in het achterhoofd handelen. Het is niet altijd het geval dat wanneer je meer tijd hebt, het gemakkelijker zal zijn om fondsen te verzamelen.

Veel mensen, ook in je naaste omgeving, zullen wachten tot het einde van jouw campagne om je project te ondersteunen. Ze zullen wachten tot je 50 % hebt bereikt, of zullen enkel de kans grijpen om je te steunen omdat er nog maar 2 dagen zijn voor de deadline ... We zien voortdurend projecten lanceren als een raket, om dan over te gaan in een langzame fase, en dan op het laatste moment weer boomen, totdat ze uiteindelijk de doelstelling bereiken.

Het is dus essentieel om niet ontmoedigd te geraken vóór het einde van een project. Blijf over je project communiceren, zelfs als de doelgroep "laat" is ten opzichte van de resterende tijd. Een passage in een tijdschrift of op een info site (het Ulule team stuurt regelmatig berichten over projecten die online staan naar verschillende media) en je inzameling kan echt een boost krijgen.

5 ) Je hebt het geld. Zeg wat je er mee gaat doen!

Dus je project klaar is en je hebt je doelstelling bereikt? Gefeliciteerd! Je hebt de grootste hindernis getrotseerd... dankzij je funders. Laat hen dus niet in de steek!

Zodra de inzameling voorbij is, zal je de e-mailadressen van je funders ontvangen, aarzel dus niet om de e-mail​​lijst te exporteren zodat je ze kan bedanken. Hou ze op de hoogte van je vorderingen, de ontwikkelingen van je project, hun beloningen. Nu dat je een community van actieve funders hebt gecreëerd die jouw idee waarderen en aanmoedigen, zou het zonde zijn om deze te verliezen.

Neem de tijd om ze up-to-date te houden over de volgende fasen in je avontuur; daardoor zullen zij meer bereid zijn om je te volgen en om een ​​helpende hand te bieden. Je funders zijn ook potentiële ambassadeurs voor jouw project, je bent dus niet de enige die moet blijven doorgaan na een succesvolle lancering !

6/ Wees niet bang om een na-aper te zijn! (Ja, je krijgt er gratis een extra tip bij!)

Er bestaan reeds verschillende voorbeelden van mooie projecten met een goede presentatie die al succesvol gefinancierd zijn geweest op Ulule. Voel je vrij om een kijkje te nemen en te zien hoe het wel (of niet) moet…

Be the first to reply

    Statistics

    • 1

      Post

    • 1

      Member

    • 8,177

      Views